Nei til nedleggelse av Levangsheia Oppvekstsenter!

Kommentarer

#1

Barnehage og skole må bestå på Levangsheia for at familier har mulighet til å bosette seg her ❤️Det må ikke bli en «post» på hvert eneste budsjett møte, for det bidrar Ikke til videre vekst. Dette henger sammen. På grunn av avstandene blir reiseveien lang for de små barna og det vil gå ut over barnet og fritiden.

Ida Hødnebø (Myra , 2024-05-08)

#3

Ved å legge ned Levangsheia oppvekstsenter mener kommunen at det er ok for mitt barn på 5 år bytte til en barnehage som ligger 40 minutter unna med bil en vei på sommerstid.

Helena Vefald (Stabbestad, 2024-05-08)

#10

Til og med politikerene burde ha såpass vett at de skjønner at det er dumt og legge ned landsbygda. Den er faktisk både framtiden og redningen. Ingen kan spise seg Mette på paragrafer og byrågrati🥵

Bengt Hødnebø (Gjernes, 2024-05-08)

#14

Jeg signerer fordi jeg har ett barn på 16 mnd som skal i barnehagen

Bjørn Hover (Stabbestad, 2024-05-08)

#18

Denne er uverdig og brutal mot barna som ikke vet hvor de skal gå på skolen til høsten. Levangsheia trenger barnehage og skole for at samfunnet vårt skal bestå.

Bjørnstad Britt (Stabbestad , 2024-05-08)

#21

En nedlegging av det vi har igjen av offentlige tjenester på Levangsheia/Stabbestad, er ensbetydende med fraflytting/utdøing. Så det er sannsynligvis kun en kommune med pressa økonomi, leda av en 100 prosent "feriedestinasjonsorientert" administrasjon; ignorant, stormannsgal, kynisk og feilinformerende, som kan presse på for å - med et hastverks-slurv av en høringstekst - forsøke skape en slags aksept for/forståelse av, blant politikerne og folkeopinionen i kommunen for øvrig, at det gagner resten av en helårskommune å "amputere" deler av egen "kropp".

Kun skrivebordsteori kan vise at det "lønner seg" (i alle forståelser av begrepet) å skrote noe godt og eksisterende - det være seg rein fysisk bygningsmasse i tipp topp stand for å bygge nytt, eller et helt fastboende lokalsamfunn for... å miste det...

All sunn fornuft, "folkelig" tankegang OG dyperegående regnestykker enn dem politikerne forelegges, går på TVERS av kommuneadministrasjonens overfladiske hastverksutregninger og -presentasjon.

Ved tidligere nedleggelser har ønsketenkt innsparing ved "effektivisering"/sentralisering i stor grad blitt værende på papiret. I praksis har større enheter vært ensbetydende med mer ukontrollerbare budsjettoverskridelser, stadig økende krav til flere administrative lederstillinger og en dyr, topptung organisasjon, og til syvende og sist det motsatte av innsparing. I skolevarianten av "effektiviserings"regnestykket, som nå, kommer man godt på vei bare med å sammenligne budsjettene for de foregående år med de faktiske regnskapsresultatene.

Dette er altså FØR man i det hele tatt har "turt" å se i retning av de samfunnsøkonomiske ringvirkningene av en nedleggelse. "Hva betyr det for herværende og nåværende samfunn, de fastboende som blir både direkte og indirekte berørt, det eksisterende næringslivet - servicebedriftene, håndverkerne, handel? Hva, igjen, betyr det for Kragerø? Hva blir "totalen"?"

Helt sikkert et komplekst "regnestykke" som krever tid å utrede. Men VET de som blir forsøkt påvirka til å fjerne oss, altså politikerne, i det hele tatt hvem vi er? Hvor mange vi er? Hvor mange arbeidsplasser vi har? Hva vi bidrar med i inntekter?

Er man i en så desperat situasjon at man rett og slett er villig til å se på "amputasjon" (som politikerflertallet altså gikk inn for ved å sende nedleggelse på hastehøring), MÅ man, om ikke av respekt for seg sjøl, så iallfall av respekt for dem man rammer, ta bryet og tida med et skikkelig utredningsarbeid! (Ikke en gang den reine økonomibiten av et fraflyttingstap av barnefamilier, som bør være relativt overkommelig å sette opp, og som i større eller mindre grad garantert vil komme, har man hatt vilje til å se på. Hvordan slår det ut på kommunens økonomi dersom 1/3 av familiene med elever på Stabbestad flytter ut av kommunen? Halvparten? 3/4?)

Mats Erik Mattson (Stabbestad, 2024-05-08)

#22

AnneGrethe Tveit

AnneGrethe Tveit (Levangsheia, 2024-05-08)

#23

Og legge ned Levangsheia Oppvekstsenter er IKKE til barnets beste.

Monica Naume (Stabbestad , 2024-05-08)

#24

Det er flaut at kommunen truer med nedleggelse som kommer til å påvirke et helt lokalsamfunn som videre kommer til å føre til enorme ringvirkninger på resten av lokalsamfunnet på heia, samtidig som dette er direkte dobbelt moralsk av kommunen, som konstant fremmer at vi må få flere tilflyttere og beholde innbyggerne som er i kommunen, med andre ord hindre de å flytte vekk ved å gjøre kommunen mer attraktiv. Dette er ikke det som skjer her nå. I det store og hele bilde kommer dette til å gå andre veien hvis nedleggelsen blir gjennomført, folk kommer til å flytte og dette kommer til å få store konsekvenser for Kragerø, både i form av innbyggertall men også økonomien. Å skjule seg bak løgnen om at man sparer store summer på dette er direkte flaut. Og ikke minst ødelegger dette de mulighetene og ønskene foreldrene på heia har om flere barn og i det hele en trygg skolegang for barna sine. I tilegg ødelegger dette for resten av oss unge som ønsker å etablere seg her ute med fremtidige barn til å gjøre dette. Dette skaper frykt og igjen er jeg flau over kommuen som oppriktig mener at det er viktigere å legge ned, enn å sørge for at barna får en trygg og god skolegang uten en enorm skolevei. Dette kommer til å påvirke både energi, lyst og glede hos barna til å være på fritidsaktiviteter, være med venner og familie men også så mye mer. Vi snakker vi om livskvaliteten til barna og dette er alvorlig! Flere skremmende punkter i denne situasjonen som kommunen tydeligvis ikke tenker på!!

Hege Sunniva Bjørkkjær (Hellermyrveien , 2024-05-08)

#28

Det er fullstendig hodeløst å legge ned oppvekstsentret på Stabbestad. Verdien er så mye større enn den kortsiktige materielle gevinsten. La lokalsamfunnet leve! Alle kan ikke bo i Kragerø sentrum.

Ida Ørsvik (Sannidal, 2024-05-08)

#29

Jeg har selv hatt lang reisevei til skole. Det anbefales ikke. Det blir lange dager for barn som må reise mye. Man blir mer sliten av det enn man skjønner. Det medfører unødvendig stress.

Liv Svendsbøe (Oslo, 2024-05-08)

#38

Kommunen sparer ingenting på nedleggelse, det eneste som oppnås er å sette kroken på døra for ett helt lokalsamfunn.

Siv Johansen (Sannidal , 2024-05-08)

#40

Jeg får ikke hverdagen til å gå rundt for meg, min samboer eller for mitt barn, dersom tilbudet i distriktet forsvinner...

Marta Larudottir Gjernes (Støle, 2024-05-08)

#42

La Levangsheia leve!!!

Randi Bragstad (Oslo, 2024-05-08)

#49

Jeg er mama til barnehagebarna og jeg ikke enig med det. Barna fra Stabbestad kan ikke reise til barnehage i Kalstad eller Kragerø sentrum. Kommune må tenke om barnasbest og legge ned Levangsheia Oppvekssenter er svært skadelig for barn.

Marta Rumowska (Levangsheia, 2024-05-08)

#51

Viktig for lokalsamfunnet og hotellet. Mange vurdere nå å flytte

Christin Berglind (Drangedal, 2024-05-08)

#52

Jeg vil fortsatt bo her og ha ett levene samfun rundt meg her i skjærgården.

Kjell Tveitereid (Levang , 2024-05-08)

#57

Hvis vi skal bevare bosettingen der ute, å ikke det bare blir en turiststed som blir mørkt i vinterhalvåret. Vi trenger utkanter også. Alt bør ikke sentraliseres for en hver pris.

Trude Kverndal (Helle, 2024-05-08)

#61

Vi er lei av at kragerø kommune gang på gang prøver og ønsker å avvikle ett velfungerende samfunn og et definert satsingsområde med alle de midler de kan. Hvorfor denne iveren etter å få lagt alt ned? Jeg undres. Det værste er at de legger det ut på hastehøring med kort svar frist og da i kjent stil gjerne i forbindelse med helligdager. Kommunen gir blaffen og gidder ikke en gang prøve å se hva slags utfordringer og belastninger de legger på barna våre. For ikke å snakke om hvordan logistikken i hverdagen for barnefamilier som er bosatt på Levangsheia vil bli og den usikkerheten dette bringer med seg. Fremsnakk og heller sats på Levangsheia og gjør det attraktivt for nye familier og kommende generasjoner å bo her. La Levangsheia leve.

Thomas Andre Tveit (Stabbestad, 2024-05-08)

#63

Jeg er ikke enig i nedleggelsen av skole og barnehage i Stabbestad.

Jakub Rumowski (Stabbestad , 2024-05-08)

#66

Nei til å legge ned skole og barnehage i Stabbestad

Kuba Rumowska (Stabbestad , 2024-05-08)

#68

Fordi det er feil å legge ned bygda vell.

Cato Kristiansen (Gjernes , 2024-05-08)

#70

Fordi jeg vil ikke nedleggelse barnahagen og skole for barna som bor på Levangsheia. Hvordan foreldrene skal jobbe ? Hvordan små barn kan klare å kjøre 30-45 minutter for å gå i barnahagen hverdag?

Lalsangzuali Jakobsen (Myraveien 9, 2024-05-08)

#72

Jeg signerer for barna. De må bli hørt. Politikerne må spare der det er noe å hente, de må treffe mer i midten av blinken, der det er poeng/penger å hente. Og det er ikke i utkanten.

Liv Eileen Lundheim (Stabbestad, 2024-05-08)

#73

Dette er galskap😡

Hilde Knutsen (Kragerø, 2024-05-08)

#80

Vanvidd å sende alle disse barnene til byen i en alder 6 år. De små barna har faktisk ennå lenger arbeids dag enn oss voksne. Vil dere ha befolkning på heia?
Samme med omsorgs boliger der folk faktisk liker seg.
Begynn med å se på toppene ( personell)

Ken Sverkmo (Helle, 2024-05-08)

#81

Det er altfor langt for små barn!
Hadde det vært dittbarn, hadde du vært enig i å sende det på en så lang reisevei???

Siri Stiansen (Søndeled, 2024-05-08)

#82

Jeg er tidligere fastboende på Skåtøy og vet hvor viktig skolen er for et lite lokalsamfunn.

Anja Bråtane (Klippan, 2024-05-09)

#84

Fordi jeg mener at barn skal få slippe å måtte sitte I en bil 50 minutter for å komme seg til sin egen barnehage! Og jeg støtter de lokale i dette!

Cathrin Andvig (Lierskogen, 2024-05-09)

#85

Fordi jeg er fra Levangsheia og har tre barn som har vokst opp der. En fantastisk plass for barn og vokse opp, men blir vanskelig uten barnehage og skole . Viktig at vi tar vare på alle småstedene rundt i Kragerø , der folk ønsker å bo.

Elin Herfoss Mathisen (Kragerø, 2024-05-09)

#86

Kommunen

Malin Mari Ahlgren (Kragerø, 2024-05-09)

#87

Det er galskap å legge ned et levende lokalsamfunn.

Heidi Hødnebø (Søndeled, 2024-05-09)

#92

Galskap å rasere et helt samfunn som har alt på stell og fungerer godt. Samt ødelegge barna ved å sende de inn til en skole i Kragerø som har store problemer.

Aage Henning Ahlgren (Kragerø , 2024-05-09)

#95

Jeg signerer fordi jeg ønsker et samfunn på Levangsheia med mennesker i alle aldre, et levende samfunn med optimisme og tro på fremtiden.

Ove Jensen (Stabbestad , 2024-05-09)

#97

Det er viktige å tenke på at dette rammer et helt samfunn mtp ønske om økt bosetting, og grunnlag for veletablerte næringer som blir revet bort. Fokuset er selvfølgelig barnas reisevei her. Og kommunen sparer ikke det de tror de sparer, samtidig mister de fremtidige inntekter.
Et veletablert lokalsamfunn som vårt, er basert på gode tilbud av varer og tjenester, både for helårsbosettingen og for turismen, for å opprettholde dette trenger vi å sende barna våre trygt på en nærskole, der tiden og kjøringen ikke spiser opp skoledagen og fritiden. Alle instansene i vårt lokalsamfunn bidrar også inn i en vesentlig stor grad til kommunekassa.

Hanne Bjørkkjær (Levang, 2024-05-09)

#100

Ungene har rett på skole i sitt nærmiljø

Isnes Gro (Bamble, 2024-05-09)

#108

Det føles viktig for lokalsamfunnet, både for beboerne og de som jobber der.
Ikke minst, beholde et levende samfunn på Heia ❤️

Lise Bottolfs (Kragerø, 2024-05-09)

#112

Vi blir frarøvet en trygg alderdom, skole og barnehage. Vi er ikke brikker i et puslespill. Vi er mennesker i alle aldersgrupper som mister sitt menskeverd.

Turid Byholt-Ljungberg (Levang, 2024-05-09)

#113

Det søkes å legge ned hele lokalsamfunnet jeg er oppvokst i

Ole-Andreas Sandvik (Oslo, 2024-05-09)

#116

Å legge ned oppvekstsenteret er ikke et alternativ og overhodet ikke for barnets beste!

Silje Eikeland (Levangsheia, 2024-05-09)

#118

Jeg signerer fordi jeg opprinnelig er fra Levangsheia, og syns barna som vokser opp der burde ha mulighet til å gå i barnehage/på skole i sitt nærmiljø som jeg selv gjorde.

Marte Nygaard (Porsgrunn , 2024-05-09)

#119

Jeg signerer dette oppropet for å vise støtte til min søster, hennes samboer og min nevø som går i barnehagen på Levangsheia oppvekstsenter. Jeg ønsker å viser min støtte for en sak som, dersom nedleggelse, ikke bare vil påvirke barna på skolen og barnehagen, men hele samfunnet på Levangsheia og omegn.
#LengeLeveLevangsheia🧡

Camilla Larudottir Gjernes (Tønsberg, 2024-05-09)

#122

Jeg signerer, fordi å legge ned oppvekstsenteret på Levang nå, er ensbetydende med slutten på et livskraftig og sterkt lokalsamfunn, fraflytting og begynnelsen på en fullstendig nedstengning av alt. Det er en katastrofe for alle familier som vil bo her.

Torild Tveitereid (Levang, 2024-05-09)

#123

Rasering av tilbudene som gir grunnlag for en bred bosetning i distriktene er en farlig og kortsiktig løsning. Det er skuffende å se hvordan en eldre generasjon lokalpolitikere som aldri behøvde å tenke på disse tingene nå uten betenkeligheter raserer den strukturen de selv vokste opp med.

Martin einarson Waag (Stathelle, 2024-05-09)

#126

Synes det er helt ubegripelig å være vitne til at lokalpolitikernes forslag fører til at folket på Heia nok en gang må kjempe for lokalsamfunnet sitt. Dette rammer hele Heia...! Alle har forståelse for at noe må gjøres i lys av kommunens økonomiske situasjon, men forslaget om at dette skal gå ut over barnefamilier på denne måten er bare trist.

💪heia Heia! 💪❤️

Linda Simonsen (Kragerø, 2024-05-09)

#128

Barn trenger trygge, gode rammer i nærmiljøet.

Sølvi Elisabeth Knutsen (Porsgrunn, 2024-05-09)

#137

Jeg vil ikke att dette lille samfunnet skal bli helt dødt

Kent jøran Johannessen (Kragerø, 2024-05-09)

#138

Å legge ned oppvekstsenteret er ikke et alternativ og overhodet ikke for barnets beste!

Jacqueline Eikeland (Levangsheia, 2024-05-09)

#139

Jeg signerer fordi jeg er redd for at Levangsheia skal dø ut

Marit Leivann (Stabbestad , 2024-05-09)

#143

Fordi dette er svært bekymringsfylt for barna og familien på heia

Line Merete Tveit (Heistad, 2024-05-09)

#147

Dette er fullstendig galskap og absolutt ingen penger å spare i det lange løp ...!! 😬

Silje Stordalen (Kragerø , 2024-05-09)

#154

Jeg signerer fordi Levangsheia er et fantastisk sted å vokse opp for barn og er en flott plass med nydelig tur og friluftsområder, skjermet fra bylarm og forurensning. På Levangsheia har vi både husrom og hjerterom og alle tilflyttere er alltid velkomne. Det ville vært en skamplett uten like, av Kragerø kommune å «legge ned» Levangsheia. Med det menes å fjerne oppvekstsenteret, som er en fundamental brikke i det å opprettholde et bærekraftig samfunn hvor også barnefamilier vil kunne vokse og fortsette å bo og leve. «La Heia leve»

Ole-Jacob Hasseldal (Myra, 2024-05-09)

#175

Jeg signerer for dette er uakseptabelt at de svakeste skal straffes for dårlig økonomisk styring i kommunen.

Liv Jensen (stabbestad, 2024-05-09)

#178

Jeg signerer fordi jeg vokste opp på Levangsheia.

Lise Wåsjø (Oslo, 2024-05-09)

#187

Mitt hjerte brenner for Levangsheia, og uten skole og barnehage mister vi muligheten for at våre unge og håpefulle bosetter seg her. Vi kan heller ikke utsette våre små barn for den lange reiseveien de vil få, hvis nedleggelse. .. Pluss at det er min arbeidsplass, og håper så inderlig det vil fortsatt være det etter 20 juni....

Bekkevik Sylvi (Stabbestad, 2024-05-09)

#197

Vil at de som har barnehageplass her skal kunne fortsette slik at det er et tilbud lokalt til de som trenger det.

Mio Knutsen (Sandnes, 2024-05-09)



Betalt annonsering

Vi vil annonsere dette oppropet til 3000 mennesker.

Lær mer ...