Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no -oppropet.
Toløpet Drøbaktunnel ivaretar fjordrommet |
#126 Havørnen hekker igjen på Håøya 20152015-06-03 23:34Det er innført ferdselsrestriksjoner på Håøya for å ta vare på ørnene. Bygging av bro over nordre del av Håøya er uforenlig med å ivareta Oslofjordens eneste havørnpar. Nei til bro over nord for Drøbak. Ja til toløpet Drøbaktunnel. |
Nei til bro nord for Drøbak |
#127 Bro over fjorden er krise for nordre Håøyas mangfold2015-07-29 15:00SABIMA (Samarbeidsråd for biologisk mangfold), som har hatt kartleggingstur på nordre Håøya, har fått oppslag i AMTA, se "Ei bro over fjorden vil bety krise for Håøyas artsmangfold" i AMTA: http://www.amta.no/oslofjordforbindelse/oslofjordtunnelen
37 rødlistearter registrert så langt, 456 funn! Og dette bare på to dager, som kan ses på som en stikkprøve.
|
Gjest |
#1282016-03-04 17:05Har hatt hytta på idylliske Marikova siden 1966 trenger ikke motorvei rett ved siden av hytteveggen |
Gjest |
#1292016-03-06 11:49Vi har en deilig hytte på Hallangen og en bro og medfølgende trafikk vil forurense både miljø og omgivelser. |
TG |
#130 24.11-2016 Tilleggsutredning for kryssing av Indre Oslofjord2016-11-26 20:59Utredningen for kryssing av Indre Oslofjord er klar. På mange av de viktigste punktene fremstår den som et bestillingsverk fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Spesielt vil vi dra frem bagatelliseringen av konsekvensene for natur- og friluftsliv, kulturmark og kulturminner når det gjelder broalternativet. Det er påtagende at ved en utvidelse av dagens tunnel eskalerer de samme faktorene til verre enn realitetene. Paradokset kommer godt til syne når utredningen anbefaler en statlig regulering av bro, slik at en fjerner muligheten for protester og innsigelser. Dette er udemokratisk råkjøring fra samferdselsministeren. Han har fått god drahjelp. Veisjef Terje Moe Gustavsen har over natten gått fra å være skeptiker til broen med sine store kostnader, til å bli pådriver. Troen på at desto flere biler som passerer over fjorden jo større blir samfunnsnytten har igjen fått hovedfokus, uavhengig av om kjøringen i seg selv er nyttig eller ikke. Da må selvfølgelig passeringene være gratis og hele prosjektet finansieres over statsbudsjettet. Hvis ikke vil biltrafikken reduseres til det halve, og da vil ikke broprosjektet lønne seg! Det hele lukter av en politisk overstyring. Brua er et luftslott som vil resultere i begrensninger for bruk av dagens tverrforbindelse i minst to tiår, og i verste fall ende med stengt tunnel. I tillegg vil en bro ødelegge det unike fjordrommet Indre Oslofjord for all fremtid, og unødvendig bruke 20 milliarder skattekroner. Vi bretter opp armene og vil jobbe for at reelle fakta kommer på bordet, og at broprosjektet blir begravet en gang for alle. Link til tilleggsutredningen |
Henning P |
#131 Re: KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK2017-02-08 10:10For at den registrerte havørnfamilien på Håøya skal gis nødvendig beskyttelse har kommunestyret i Frogn bestemt at det ikke lov å ferdes i et avgrenset område på Håøya fram til 1.septemter
MEN EN BRO ER GREIT? SKAL DEN STENGES 1. SEPTEMBER DA ELLER? |
Henning P |
#132 Re: Re: KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK2017-02-08 10:16#131: Henning P - Re: KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK Kommunen oppfordrer også til at all flyvning med småfly og helikopter over og like ved håøya unngås.
|
Bjørn N |
#133 Er bro tryggere?2017-02-23 10:55Da forslaget om tunnel under Oslofjorden kom i -90 årene, syntes jeg det var veldig bra. Planen var en 4 felts vei med nye veiforbindelser til Drammen og Sande, men sånn ble det ikke. Det ble 2 felts vei og kun ett tunnelløp. Nye veiforbindelser på Hurum siden ble ikke gjennomført.
En ny bro er planlagt langt nord på Hurum/Asker siden. Skal man sydover må man kjøre gjennom Drammen, eventuelt ta ferja over ved Svelvik. Men med tunnel vil man kunne tilnærmet gjennomføre de bra planene fra -90 årene.
Det skrives mye om hvor farlig det er å kjøre gjennom tunnelen. Det har, etter det jeg kan erindre, aldri vært noen dødsulykker i tunnelen, men en alvorlig brann. Men med 2 tunnelløp vil faren for alvorlige uhell reduseres kraftig.
Vil en bro være så mye mer sikker? Jeg tror ikke det. Det skrives også at vi må tenke langsiktig. Jeg mener at med tunnel så gjør man det. Det er spådd mye mer vind, glatte veier og mye tåke i fremtiden. Jeg vil ikke føle meg trygg på en bro, mange titalls meter over vannet i kraftig vind eller såpeglatte veier eller tjukk tåke. Tenk å ligge bak en trailer, noe det blir mange av på brua, i liten kuling eller trailer som kommer vinglende mot deg på brua i vinden.
Og hva vil skje ved en kjedekollisjon på glatte veier på brua i tykk tåke? Hvor er da fluktveiene på en bro. Jeg tror mange som i dag føler seg utrygge i tunnelen, også vil føle seg utrygge på en bro, 60 – 70 meter over vannet i vind , tåke eller glatte veier.
En annen ting er støy. Håøya er i dag en perle i Oslofjorden. I Bjørnebukta og Dragsund er det nå et fantastisk båt og badeliv om sommeren og Håøya tilpasses nå mer og mer for publikum. Men over Dragsund og Bjørnebukta kommer brua til å gå med kontinuerlig støy døgnet rundt med tungtransport, ja noen foreslår til og med tog, dundrende over hode på badegjestene. I tillegg vil fantastiske Gråøya på Hurumsiden merke støyen fra brua.
Og brualternativet vil også ødelegge mye av den fantastiske marka vår.
Kom i gang med tunnelløp nummer 2. |
|
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Utesteng Israel fra Eurovision!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Bevar Gaustadskogen
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Stopp endringene i smittevernloven!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Stopp underfinansieringa av Trondheimsskolen!
1510 Laget: 2024-11-14
BEVAR RYGGE BIBLIOTEK!
566 Laget: 2024-11-22
Åpent brev til FHI med forespørsel om data
2854 Laget: 2024-11-10
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
652 Laget: 2024-11-15
Bevar Gaustadskogen
1092 Laget: 2024-09-12
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
641 Laget: 2024-11-14
Sammen for Israel og det jødiske folket 2024. Deklarasjon til Knesset og Stortinget.
2011 Laget: 2024-06-20
Bevar håndverksutdanningene i Norge!
358 Laget: 2024-11-20
BEVAR Energi og Miljøfag linja ved Stabekk VGS!
287 Laget: 2024-11-22
Nei til ødeleggelse av Eikelandsskogen, Hundeskogen og Plassatjern!
2251 Laget: 2023-06-14
Nei til budsjettkutt! Prioriter Ski skole nå!!
492 Laget: 2024-11-13
Stopp nedleggelse av folkebadene i lørenskog!
705 Laget: 2024-11-12
Ja til utvikling av Nore og Uvdal kommune
194 Laget: 2024-11-22
REDUSER FAREN FOR EN TREDJE VERDENSKRIG!
158 Laget: 2024-11-19
Stopp nedleggelse av Sleiverud barnehage!
137 Laget: 2024-11-18
Hjelp oss å beholde Frisørlinjen i Nedre Glomma regionen!
123 Laget: 2024-11-22
Stopp at søndre vognhall i Magasinparken i Ski blir omregulert til parkeringsanlegg
337 Laget: 2024-11-14
Nei til innstramning av familieinnvandring til eldre foreldre
968 Laget: 2024-11-08
Å erstatte ukrainske førerkort med norske førerkort eller å bli kvalifisert for førerkort kun ved å ta førerprøve
340 Laget: 2024-11-05
Porsche Taycans årspris på bruk av app og PAW
89 Laget: 2024-11-23