Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til bro i indre Oslofjord www.broneitakk.no -oppropet.

Toløpet Drøbaktunnel ivaretar fjordrommet

#126 Havørnen hekker igjen på Håøya 2015

2015-06-03 23:34

Det er innført ferdselsrestriksjoner på Håøya for å ta vare på ørnene.

Bygging av bro over nordre del av Håøya er uforenlig med å ivareta Oslofjordens eneste havørnpar.

Nei til bro over nord for Drøbak. Ja til toløpet Drøbaktunnel.

Nei til bro nord for Drøbak

#127 Bro over fjorden er krise for nordre Håøyas mangfold

2015-07-29 15:00

SABIMA (Samarbeidsråd for biologisk mangfold), som har hatt kartleggingstur på nordre Håøya, har fått oppslag i AMTA, se

"Ei bro over fjorden vil bety krise for Håøyas artsmangfold" i AMTA: 

http://www.amta.no/oslofjordforbindelse/oslofjordtunnelen

 

37 rødlistearter registrert så langt, 456 funn! Og dette bare på to dager, som kan ses på som en stikkprøve.

 

 


Gjest

#128

2016-03-04 17:05

Har hatt hytta på idylliske Marikova siden 1966 trenger ikke motorvei rett ved siden av hytteveggen

Gjest

#129

2016-03-06 11:49

Vi har en deilig hytte på Hallangen og en bro og medfølgende trafikk vil forurense både miljø og omgivelser.
TG

#130 24.11-2016 Tilleggsutredning for kryssing av Indre Oslofjord

2016-11-26 20:59

Utredningen for kryssing av Indre Oslofjord er klar. På mange av de viktigste punktene fremstår den som et bestillingsverk fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Spesielt vil vi dra frem bagatelliseringen av konsekvensene for natur- og friluftsliv, kulturmark og kulturminner når det gjelder broalternativet. Det er påtagende at ved en utvidelse av dagens tunnel eskalerer de samme faktorene til verre enn realitetene. Paradokset kommer godt til syne når utredningen anbefaler en statlig regulering av bro, slik at en fjerner muligheten for protester og innsigelser. Dette er udemokratisk råkjøring fra samferdselsministeren. Han har fått god drahjelp. Veisjef Terje Moe Gustavsen har over natten gått fra å være skeptiker til broen med sine store kostnader, til å bli pådriver. Troen på at desto flere biler som passerer over fjorden jo større blir samfunnsnytten har igjen fått hovedfokus, uavhengig av om kjøringen i seg selv er nyttig eller ikke. Da må selvfølgelig passeringene være gratis og hele prosjektet finansieres over statsbudsjettet. Hvis ikke vil biltrafikken reduseres til det halve, og da vil ikke broprosjektet lønne seg! Det hele lukter av en politisk overstyring. Brua er et luftslott som vil resultere i begrensninger for bruk av dagens tverrforbindelse i minst to tiår, og i verste fall ende med stengt tunnel. I tillegg vil en bro ødelegge det unike fjordrommet Indre Oslofjord for all fremtid, og unødvendig bruke 20 milliarder skattekroner. Vi bretter opp armene og vil jobbe for at reelle fakta kommer på bordet, og at broprosjektet blir begravet en gang for alle. Link til tilleggsutredningen 

Henning P

#131 Re: KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK

2017-02-08 10:10

#26: BRO NORD FOR DRØBAK ØDELEGGER OSLOFJORDMILJØET - KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK 

 For at den registrerte havørnfamilien på Håøya skal gis nødvendig beskyttelse har kommunestyret i Frogn bestemt at det ikke lov å ferdes i et avgrenset område på Håøya fram til 1.septemter

 

MEN EN BRO ER GREIT?

SKAL DEN STENGES 1. SEPTEMBER DA ELLER?

Henning P

#132 Re: Re: KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK

2017-02-08 10:16

#131: Henning P - Re: KVU-RAPPORTEN- LES DEN, INDIREKTE RAPPORT FOR BRO NORD FOR DRØBAK 

 Kommunen oppfordrer også til at all flyvning med småfly og helikopter over og like ved håøya unngås.

 

 

Bjørn N

#133 Er bro tryggere?

2017-02-23 10:55

Da forslaget om tunnel under Oslofjorden kom i -90 årene, syntes jeg det var veldig bra. Planen var en 4 felts vei med nye veiforbindelser til Drammen og Sande, men sånn ble det ikke. Det ble 2 felts vei og kun ett tunnelløp. Nye veiforbindelser på Hurum siden ble ikke gjennomført.

 

En ny bro er planlagt langt nord på Hurum/Asker siden. Skal man sydover må man kjøre gjennom Drammen, eventuelt ta ferja over ved Svelvik. Men med tunnel vil man kunne tilnærmet gjennomføre de bra planene fra -90 årene.

 

Det skrives mye om hvor farlig det er å kjøre gjennom tunnelen. Det har, etter det jeg kan erindre, aldri vært noen dødsulykker i tunnelen, men en alvorlig brann. Men med 2 tunnelløp vil faren for alvorlige uhell reduseres kraftig.

 

Vil en bro være så mye mer sikker? Jeg tror ikke det. Det skrives også at vi må tenke langsiktig. Jeg mener at med tunnel så gjør man det. Det er spådd mye mer vind, glatte veier og mye tåke i fremtiden. Jeg vil ikke føle meg trygg på en bro, mange titalls meter over vannet i kraftig vind eller såpeglatte veier eller tjukk tåke. Tenk å ligge bak en trailer, noe det blir mange av på brua, i liten kuling eller trailer som kommer vinglende mot deg på brua i vinden.

 

Og hva vil skje ved en kjedekollisjon på glatte veier på brua i tykk tåke? Hvor er da fluktveiene på en bro.

Jeg tror mange som i dag føler seg utrygge i tunnelen, også vil føle seg utrygge på en bro, 60 – 70 meter over vannet i vind , tåke eller glatte veier.

 

En annen ting er støy. Håøya er i dag en perle i Oslofjorden. I Bjørnebukta og Dragsund er det nå et fantastisk båt og badeliv om sommeren og Håøya tilpasses nå mer og mer for publikum. Men over Dragsund og Bjørnebukta kommer brua til å gå med kontinuerlig støy døgnet rundt med tungtransport, ja noen foreslår til og med tog, dundrende over hode på badegjestene.

I tillegg vil fantastiske Gråøya på Hurumsiden merke støyen fra brua.

 

Og brualternativet vil også ødelegge mye av den fantastiske marka vår.

 

Kom i gang med tunnelløp nummer 2.