Totalforbud mot bruk av strøm i hundetrening

STRØMMING AV HUND OG NORSK DYREVELFERDSLOV

Ifølge Dyrevelferdsloven så er det forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for "nødvendig" aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt. I forskriften menes med aversjonstrening trening som PÅFØRER HUNDEN UBEHAG for å hindre eller avlære en adferd. Personer som skal utføre aversjonstrening skal ha erfaring med dressur av hund og gjennomgått og bestått utdanning i aversjonsdressur. Grov overtredelse av dette straffes med fengsel i inntil 3 år.

I forbindelse med at Norsk Kennel Klub (NKK) publiserte en artikkel i medlemsbladet Hundesport med en dypt misvisende tittel: "Strømming av hund gir dyrevelferd" ønsker vi med dette opprop å sette lys på problematikken rundt bruk av strømhalsbånd i trening av hund. Og argumentere for at det burde være forbudt for alle å kjøpe, selge og bruke strømhalsbånd, uten unntak. Alle argumenter i dette opprop støttes opp av relevant forskning kombinert med et moderne syn på hundehold basert på hundens rettighet til å ikke bli behandlet som et verktøy, men som et kognitivt og emosjonelt individ.

Er du enig med oss så signer gjerne og del videre for å hjelpe flere hunder til et bedre liv.

PROBLEMER MED STRØMMING AV HUND

- Bruk av aversjonstrening er en lite effektiv metode da hunder er dårlige på generalisering av læring fra en situasjon til en annen. I hvert nytt miljø/situasjon må straffen repeteres og hunden gang på gang utsettes for like høy grad av ubehag (eller høyere). Dette vil forklare hvorfor hunder som strømmes på sau fortsatt vil jakte på andre dyr, sau andre steder, sau som ser annerledes ut, sau som lukter annerledes eller sau som oppfører seg annerledes.

- For at en straff skal være effektiv må nivået av ubehag være mye høyere enn nivået av forsterkeren for å utføre den "uønskede" atferden. Å jakte er noe alle hunder har mer eller mindre genetisk predisposisjon for, og derfor må nivået av strøm være ekstremt smertefullt på hunder med høyt jaktinstinkt for å få ønsket effekt.

- Ingen trener kan med 100% sikkerhet vite akkurat hvilken atferd de straffer når de strømmer hunden og risikoen for at hunden blir redd for noe annet som den ser, lukter, opplever eller gjør er stort. Risikoen er altså at hunden ikke bare blir redd for sau, den kan også bli redd for alt i miljøet rundt sauen da den ikke skjønner hvor smerten kommer fra.

- Ved bruk av aversjonstrening så lærer hunden ingen alternativ atferd som lønner seg mer og vil derfor med stor risiko repetere den "uønskede" atferden for å imøtese sitt medfødte behov i lignende situasjoner.

- Hunder som trenes med aversive metoder har større risiko for å utvikle direkte og projisert aggresjon.

- Hunder som trenes med aversive metoder har større risiko for å utvikle kronisk, eller situasjonsbetinget, frykt og uro.

- Hunder som trenes med aversive metoder har forhøyde nivåer av stresshormoner (kortisol) lang tid etter de opplevde ubehaget.

- Hunder som trenes med aversive metoder samarbeider dårligere med sin fører.

- Hunder som trenes med aversive metoder har dårligere kapasitet for å lære.

- Over 600 jakthunder skades/dør på jakt hvert år. De blir påkjørt, drukner, blir skutt m.m., fordi de slippes løs uten god nok trening.

- Løse jakthunder forstyrrer og angriper langt flere mennesker, hunder og dyr enn de arter de blir strømmet for å ikke jakte på, fordi de slippes løs uten god nok trening.

- Sau som blir brukt å trene strømming på utsettes for unødvendig stress og ubehag.

- Reklame for bruk av strømming i jakt vil promotere for bruk av strømhalsbånd i andre situasjoner der hunder utrykker "uønsket" atferd, og kan resultere i at hunder blir ulovlig straffet både i hjem og på treningsbaner, istedenfor å få den hjelp de trenger.

ALTERNATIVER TIL STRØMMING AV HUND

- Jakthunden må ikke være løs, den kan fint holdes i bånd og fortsatt gjøre jobben sin.

- Jakthunden må ikke gå på jakt for å ha et fullverdig liv, i så fall burde vi diskutere om det er god dyrevelferd å avle på hunder som ikke har det godt 50 uker i året.

- Jakthunder som er løse kan trenes til sikker innkalling, det er det mange moderne aktører som tilbyr trening på. (Søk på belønningsbasert jakttrening)

- Jakthunder kan trenes til å holde seg innen en arbeids-radius der jegeren har kontroll og en fungerende innkalling.

- Jakte i tidsperioder som ikke sammenfaller med dyr på utmarksbeite.

- La være å jakte i områder der det er dyr på utmarksbeite.

- La være å jakte i nasjonalparker der det er sårbart viltbestand.

- Forbedre avlsarbeidet med hjelp av DNA-kartlegging og avle frem jakthunder med bedre arts-diskriminerende egenskaper.

KONKLUSJON

Bruk av hund i jakt er en relativt moderne hobby og ikke en gammel tradisjon som mange feilaktig tror. Kun en ytterst liten minoritet av hundeeiere jakter med løs hund og en stor prosent av disse hunder skader seg selv og andre fordi de ikke får god nok trening. Bruk av strømhalsbånd resulterer i at jakthunder utsettes for smertefull og ineffektiv aversjonstrening. Reklame for bruk av strømhalsbånd i Norges største hundeblad resulterer i at flere kjøper strømhalsbånd for å bruke på familiehunden sin, uten å skjønne at det er ulovlig, uetisk og skadelig.

Synes du også at bruk, kjøp og salg av strømhalsbånd bør totalforbys uten unntak?

Signer og del oppropet!

Takk for at du gjør en forskjell ❤️

REFERENSER

Aktive jegere - Statistisk Sentralbyrå

Behavioural changes and aversive conditioning in hunting dogs by the second-year confrontation with domestic sheep

Behavioural, saliva cortisol and heart rate responses to different types of stimuli in dogs

Behaviour of smaller and larger dogs: Effects of training methods, inconsistency of owner behaviour and level of engagement in activities with the dog

Clinical signs caused by the use of electric training collars on dogs in everyday life situations

Effects of 2 training methods on stress-related behaviors of the dog (Canis familiaris) and on the dog–owner relationship

Efficacy of Dog Training With and Without Remote Electronic Collars vs. a Focus on Positive Reinforcement

Electronic training devices: Discussion on the pros and cons of their use in dogs as a basis for the position statement of the European Society of Veterinary Clinical Ethology

Environmental factors associated with success rates of Australian Stock Herding Dogs

Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund

Habituation of startle response under incremental sequence of stimulus intensisites

Highly heritable and functionally relevant breed differences in dog behaviour

If You're Aggressive, Your Dog Will Be Too, Says Veterinary Study

Implications of using punishment in training

Skadestatistik för hund i naturen

Study by DEFRA (UK Department of the Environment and Rural Affairs) into the use of shock collars and punishment based training

The effects of using aversive training methods in dogs—A review

The welfare consequences and efficacy of training pet dogs with remote electronic training collars in comparison to reward based training

The use of electronic collars for training domestic dogs: estimated prevalence, reasons and risk factors for use, and owner perceived success as compared to other training methods.

Training methods of military dog handlers and their effects on the team's performances

The Welfare Consequences and Efficacy of Training Pet Dogs with Remote Electronic Training Collars in Comparison to Reward Based Training

Training methods and owner–dog interactions: Links with dog behaviour and learning ability

Ved å signere godtar jeg at Tess Erngren, GoodDog vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: