NEI til nødboliger på Ime, JA til trygghet og fred til barn og voksne på IME!

Vi ber kommune og politikerne om å avslå forslaget om å flytte nødboliger til krysset Ospeveien / Vassmyrveien.

Dette er basert på både mye research om konsekvensene av plassering av nødboliger i et vanlig boligfelt i andre kommuner i Agder samt tidligere erfaring om uheldige hendelser som fant plass på Ime 2 de siste årene, og til dagens dato.

- tomten ligger i nærheten av både barneskole og ungdomsskole, noe som er svært uheldig og kan skape frykt og angst blant de mange barna som må forbi for å komme seg på skolen og andre viktige aktiviteter (spesielt Vassmyra er en plass hvor mange barn og ungdom samler seg etter skolen og i helgene for å spille fotball);

- de fleste innbyggere på Ime består av arbeidsfolk som må være ute hele dagen og må kunne stole på at barna sine er trygge hjemme og på vei fra skolen / aktiviviter, å være på jobb og bekymret for dette kan være en stor psykisk belastning og ha negative konsekvenser for alle i husstand;

- veien inn på Ime 1 har mye og økende trafikk, noe som kan både være uheldig og utryggt for beboerne i nødboliger samt negativt i forhold til personvern til de som eventuelt bor der, som har krav på å ikke bli eksponert og ha mulighet til å forbli anonyme. I tillegg må beboerne av nødboligen krysse veien uten fotgjengerfelt for å komme til fortauet, noe kan være farlig spesielt om vinteren i dårlig lys;

- det er langt unna butikk, legevakt og helsehus, så en svært uheldig plassering for nødboliger og skal kreve en del trafikk av politi, ambulanse osv som kommer fra byen og kan ta noe lang tid å rekke boligene for å tilby hjelp;

- det er i dag ingen tilgang til strøm, avløp osv i tomten, noe som skal føre til økt byggningskostnader;

- beboerne på Ime måtte i det siste legge ut mye penger på overvåkning, alarmsystemer samt egenandel på forsikring av ting som ble stjålet / ødelagt av folk som ble plassert av kommunen i kommunaleboliger, så erfaring sier at det kan påvirke økonomien til folk i nabolaget.

Alle som signerer her ber rådmannen sammen med Lindesnes kommune om å finne en bedre plassering til nødboliger, som kan både være tryggere for brukere der de kan få raskere hjelp og tilgang til de tjenestene de trenger, og for Ime folk som vil at barna sine skal fortsette å oppleve å ha et trygg hjem og miljø rundt seg.

Tusen takk.

Ved å signere godtar jeg at Laura Sand vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Vi kommer ikke til å vise postnummeret ditt offentlig på nett.

Vi viser ikke telefonnummeret ditt offentlig på nettet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: