Hør på de syke, og respekter ME-sykes erfaringer.
Kontakt personen bak underskriftskampanjen
Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Hør på de syke, og respekter ME-sykes erfaringer.-oppropet.
Gjest |
#292014-09-26 10:15Jeg har vært ME-syk i to år og har vært så heldig, at jeg har hatt muligheten til å følge råd om aktivitetsavpasning, nok hvile, og aktivitet når formen tillater det. Jeg har fått sykdommen som voksen, og har kun ansvar for meg selv - i tillegg til god hjelp i hjemmet. Jeg er 100% sikker på at den framgangen jeg har hatt, kommer ene og alene av dette!Jeg ser jo hvor dårlig jeg blir når jeg gjør for mye! |
Gjest |
#30 Re: Re:2014-09-26 14:19Forskjellen er mest av alt at ME-registeret ikke er for alle. |
Gjest |
#31 Re: Re:2014-09-26 14:24Det viktigste er heller ikke forskjellen på innleggene. Det viktigste er at pasientene må forbli ivaretatt og respektert i hht deres sykdom og deres svært spesielle behov. Det er hva dette dreier seg om. |
Gjest |
#322014-09-26 17:0010 års erfaring har vist meg at dette er ekstremt viktig for at de sykeste skal ha mulighet til bedring. |
Gjest |
#35 Re: Jamen glad vi ikke ikke hadde hørt hvor farlig LP er...2014-09-26 19:21#23: gjest - Jamen glad vi ikke ikke hadde hørt hvor farlig LP er... Vil du fortelle meg hva LP er ? |
Gjest |
#362014-09-26 20:00Nå er det på tide at norsk helsevesen trer inn i den moderne verden. Gammeldagse holdninger og synsing hører ikke hjemme i dagens helsevesen |
Gjest |
#37 Re: Re: Re:2014-09-26 20:06Der sier du noe, men hva mener du med «forbli» ivaretatt og respektert? Pasientene må bli ivaretatt og respektert, ja, og et godt sted å begynne vil da være å anerkjenne ME som egen sykdom og lytte til og repektere de som sitter med solid kunnskap og erfaring om sykdommen. La de 12 grunnregler gjelde ved ME og la være å omskrive dette viktige verket for å prøve å få det til å passe med en kokihopdiagnose som "alvorlig CFS/ME". Slikt blir det bare forvirring ut av. |
Gjest |
#392014-09-26 21:50Hei jeg har selv ME. På Me senteret på Aker sykehus fikk jeg naltreson. Dette skulle så absolutt kommet på blå resept. Da dette er noe som faktisk hjelper mange i forskjellige sykdommer. Ikke bare Me |
Lykkelig pårørende |
#40 Til # 35 (Jamen godt vi ikke hadde hørt LP var farlig).. del 1.2014-09-27 04:27La meg først si at jeg ikke regner meg som noen ekspert på ME eller LP, jeg er en pårørende som har har observert effekten på nært hold, og har lest mye om dette. For #35 og andre med ME som ikke har hørt om LP (som det refereres til her) så er LP eller 'The Lightning Process' en metode som er bygget på en teori om at ME er en sykom med alvorlige fysiske symptomer som ofte starter med en alvorlig infeksjon eller traume som resulterer i kronisk utmattelse, søvnforstyrrelser, muskel og ledd smerter, mage-tarm irritasjon og forstyrrelser i det autonome nervesystemet (Blodtrykk, puls frekvens, fordøyelse,etc) og konsentrajons vansker 'brain-fog'. Det er også svært vanlig å bli ualminnelig trøtt etter fysisk belastning. Dette er vanlige symptomer folk med alvorlig influensa eller kysse syke opplever, men som regel kommer de seg i løpet av etter noen dager til uker. ME pasienter derimot opplever at disse symptomene vedvarer og ofte blir verre. Diagnosen ME er en diagnose folk med slike symptomer får dersom en ikke finner tegn til annen alvorlig sykdom (f.eks kreft, blodfattighet, stoffskifte forstyrrelser, HIV, alvorlig depresjon etc.). |
Lykkelig pårørende |
#41 Svar Til # 35 (Jamen godt vi ikke hadde hørt LP var farlig).. del 2.2014-09-27 04:37LP teorien bygger på konseptet: neuroplastisitet - som betyr at hjernen på et vis vender seg til og er med å opprettholde disse symptomene og at immunsystemet påvirkes negativt. En ser ofte at det er de mest ambisiøse og pliktoppfyllende (med overvekt av kvinner) som er utsatt for ME. Teorien er at det er enormt stressende å oppleve at symptomene vedvarer og det er med på å bryte ned kroppen - det blir en ond sirkel. Det er mye forskning som viser at måten en tenker på, og til og med kroppsholdning (et eksempel kan du se på denne YouTube videon/ TED Talk av en forsker - Amy Cuddy - sosialpsykolog fra Harvard U) : søk på amy cuddy body language hun har flere presentasjone på YouTube som illustrerer utrolig interessante effekter |
Lykkelig pårørende |
#42 Svar Til # 35 (Jamen godt vi ikke hadde hørt LP var farlig).. del 32014-09-27 04:38abcdef
LP er en genial måte å gjøre denne kunnskapen praktisk anvennelig på i et program som har hjulpet veldig mange veldig syke mennesker tilbake til en hverdag de bare kunne drømme om. Dette inkluderer folk som har ligget til sengs (og i mørke rom) i lengre tid. Mange har stått fram i media og fortalt sine historier. Men de fleste ønsker å forbli annonyme - kanskje spesielt fordi de ofte blir utsatt for 'hetsing' fra folk i ME miljøet. Etter at min kone ble frisk ble hun kontaktet av flere i bekjentskapskretsen som hadde fått diagnosen ME. Hun anbefalte metoden varmt og de tre ungdommene vi kjenner (som alle reiste til England) er fortsatt friske idag. Jenta som måtte ha hjelp til å gå på do - er tilbake i jobb, er nå gift med barn. Den ene gutten ble ferdig ved NTH i sommer og har fått seg jobb (møtte han og foreldrene i sommer - lykkelige) og den andre gutten syklet nylig Australia på tvers... Her er linker til andre som har stått fram i media -
www.aftenposten.no/nyheter/sport/article3881784.ece
http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19091912/19-09-2012 (fra19:15 og utover)
Poenget er at disse ville ikke ha opplevd så dramatisk bedring med de rådene ME foreningen vil fastholde i veilederen. Hadde de ikke ME fordi de ble friske? Ja, det ser jeg ofte som forklaring...
Selv er jeg jammen glad vi ikke fulgte slike råd - og ikke visste hvor 'farlig LP er for ME-syke')
|
Marit |
#43 Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen2014-09-27 15:01Dette er en underskriftskampanje for de av oss som mener det er viktig at rådene i Helsedirektoratets veileder opprettholdes slik de er i dag. Jeg synes derfor at diskusjoner rundt alternativ behandling, som f eks LP, ikke hører hjemme i kommentarfeltet her men heller får tas i andre fora som er egnet for debatt. Jeg er veldig glad for de som er blitt bedre/friske av ulike metoder, men reklameinnlegg for LP og eventuelle andre metoder er upassende i en slik underskriftskampanje etter min mening. |
Denne meldingen har blitt fjernet av forfatteren bak dette oppropet (Show details)
2014-09-27 15:37- Date of removal: 2014-09-27
- Fjerningsårsak: gjentar tidligere svar, uten å ta hensyn til #43
Denne meldingen har blitt fjernet av forfatteren bak dette oppropet (Show details)
2014-09-27 16:08- Date of removal: 2014-09-27
- Fjerningsårsak: LP er nå reklamert for - og temaet lukkes. LP er ikke problemfritt. LP kontra pleieråd drøftes bl.a. her:(se kommentarfeltet!)http://www.dagensmedisin.no/debatt/nodvendig-a-dokumentere-pleierad-for-me-pasienter-/
Thomas Gerner Forfatteren bak dette oppropet |
#46 Vedr kommentarfeltet her2014-09-27 17:38LP kontra Pleieråd drøftes bl.a. her: (se kommentarfeltet!) Tema lukkes |
2014-09-27 18:13- Date of removal: 2014-09-29
- Fjerningsårsak: oppdaget mulighet for redigering av min forrige kommentar
Lykkelig pårørende |
#48 Re: Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen2014-09-27 22:18#43: Marit - Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen Jeg ser du rett og slett fjernet mine innvendinger mot rådene dere ønsker å ha med i helsedirektorates veileder. Er det fordi innvenningene mine ikke tåler dagslys? Det kan ikke være fordi de ikke er relevante for saken. Dette har ikke med LP reklame å gjøre, men rett og slett at det ikke finnes medisinsk belegg for å legge syke mennesker til sengs i mørke og stille rom. Langvarig sengeleie er noe en for lenge siden sluttet med - fordi det viste seg å være farlig. Som nevnt var 5 ukers senge leie standard etter hjerteinfark for 70 år siden, nå skal pasienten opp neste dag. Senge leie for ryggsmerter og leddgikt har heller ikke vist seg å være bra. Denne kulturen med å legge ME syke til sengs i mørke har ikke medisinsk belegg. Det må kunne være mulig for de som tar initiativ til å lese kommentarene til dette oppropet å få annledning til å lese basale motforestillinger. Var argumentene mine for gode? Var det derfor du tok de bort? Jeg oppfordrer deg til å legge innlegget mitt ut igjen! |
Marit |
#49 Re: Re: Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen2014-09-28 00:05#48: Lykkelig pårørende - Re: Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen
Helsedirektoratet har bedt om innspill i forbindelse med vurdering av den eksisterende veilederen. Dette oppropet er et slikt innspill, med krav om at rådene i veilederen må opprettholdes. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å ha andre synspunkter enn oss som har signert dette oppropet. Det er Helsedirektoratet som har bedt om innspill og som skal vurdere disse, det betyr at du også kan ta en selvstendig henvendelse til Helsedirektoratet dersom du vil meddele ditt syn. Forfatteren bak oppropet har nettopp skrevet at han ønsker å lukke denne debatten, og jeg er helt enig i at en debatt om behandlingsmetoder ikke hører hjemme her. En debatt rundt det skal skje i andre fora. Dette oppropet handler ikke om LP eller ikke LP, det handler om viktigheten av avlastning og god pleie av de aller sykeste ME-pasientene. |
Thomas Gerner Forfatteren bak dette oppropet |
#50 Re: Re: Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen2014-09-28 10:59#48: Lykkelig pårørende - Re: Underskriftskampanje for å beholde råd i veilederen Du framsnakker lp og det har jeg latt deg gjøre. En ytterligere debatt/drøfting har jeg henvist til Dagens Medisin : "Nødvendig å dokumentere pleieråd". I kommentarfeltet har det vært mange saklige drøftinger, i det som er kan oppfattes som ytterpunkt i tilnærming til en alvorlig sykdom. |
|
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
Realiser Rolf Jacobsen-senteret i Skappels gate 2 nå!
Stopp store velferdskutt i Bærum!
Ekskluder Russland, Belarus, og Iran fra fredsprisseremonien i Oslo
Stopp endringene i smittevernloven!
NEI til flere høyspentmaster Madla/Krossberg/Friheim
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
Bevar Gaustadskogen
Grundig revisjon av rasering av norsk natur
Save NTA - the Norwegian Theatre Academy!
Stortinget må sette kunnskapen i arbeid for å stoppe naturtapet
Utesteng Israel fra Eurovision!
Er det noe du vil endre?
Endringer skjer ikke ved å være stille. Forfatteren bak dette oppropet reiste seg og gjorde noe. Vil du gjøre det samme? Start en sosial bevegelse ved å opprette en underskriftskampanje.
Start din egen underskriftskampanjeAndre underskriftkampanjer du kan ha interesse av
Nei til monstermaster, Nordhordland og Osterøy
1638 Laget: 2024-12-04
Stopp underfinansieringa av Trondheimsskolen!
2971 Laget: 2024-11-14
Utsettelse av nedleggelse av Laupstad oppvekstsenter til 2026
903 Laget: 2024-12-12
Redd Tveten Gård
1230 Laget: 2024-11-27
Nei til kutt til AKKS Bergen! - Vær med til å snu dette!
758 Laget: 2024-12-12
Underskriftskampanje for å bevare skoletilbudet ved Tvedestrand vgs
672 Laget: 2024-12-04
Nei til tvangsfraflytting i Austre Vågan.
651 Laget: 2024-12-13
Nei til vindturbiner i Bodøfjellene!
523 Laget: 2024-12-11
Stopp kutt i kommunal finansiering til Dans i Trøndelag
493 Laget: 2024-12-09
Ja til full utbygging av Saften
473 Laget: 2024-12-08
Høyrebyråden angriper - signer oppropet for å bevare søndagen som fridag i Oslo!
672 Laget: 2024-11-27
Stopp nedleggelse av Helset barnehage!
367 Laget: 2024-12-02
Norges Ukraina-støtte må økes drastisk!
1604 Laget: 2024-11-25
La bygdene i Vågan få ro til å vokse!
295 Laget: 2024-12-15
Stopp underfinansieringa av Stjørdalskolen
292 Laget: 2024-11-30
Døgnåpent PCI- senter i Bodø
603 Laget: 2024-07-22
BEVAR Energi og Miljøfag linja ved Stabekk VGS!
650 Laget: 2024-11-22
NEI til reduksjon av åpningstidene i de kommunale barnehagene i Søndre Nordstrand!
385 Laget: 2024-11-26
Stopp huggingen av Eventyrskogen!
240 Laget: 2024-12-18
Åpent brev til FHI med forespørsel om data
3143 Laget: 2024-11-10