Umiddelbar løslatelse av ulovlig arresterte mindreårige i Venezuela

Oppfordring i forbindelse med vilkårlige arrestasjoner av 70 barn og unge i Venezuela

Kjære representanter for FNs barnefond - UNICEF,

Jeg henvender meg til dere på vegne av en gruppe mødre og familier i Venezuela, dypt bekymret for den alarmerende situasjonen for barn og unge i landet, som blir urettmessig arrestert.

Denne situasjonen er svært bekymringsfull, ikke bare på grunn av den ulovlige karakteren av arrestasjonene, men også på grunn av de grove bruddene på menneskerettighetene som disse barna utsettes for, i strid med både nasjonale og internasjonale regler for beskyttelse av barn og ungdom.

Barna er plassert i sentre under umenneskelige forhold som ikke er egnet for deres alder eller tilstand, i strid med internasjonale standarder som FNs barnekonvensjon. Forholdene bærer preg av overbefolkning, manglende tilgang til grunnleggende helsetjenester, dårlig ernæring og mangel på beskyttelse mot fysisk og psykisk mishandling.

Disse barna har blitt sterkt begrenset i kontakten med sine familier, noe som har påført dem følelsesmessig skade og ytterligere svekket deres integritet og psykososiale utvikling. Vilkårlige arrestasjoner bryter ikke bare alvorlig med barns grunnleggende rettigheter, men påvirker også det emosjonelle og sosiale velværet til deres familier, og samfunnet som helhet, som roper etter demokrati, frihet og rettferdighet.

Familiene til ofrene er redde for å rapportere overgrepene som barna opplever under sin urettmessige fengsling. Likevel har noen modige familiemedlemmer valgt å fortelle om den grusomme og umenneskelige behandlingen de nå opplever. I denne kritiske tiden er det avgjørende at internasjonale organisasjoner som UNICEF tar et fast standpunkt for å forsvare menneskerettighetene, spesielt for de mest sårbare gruppene: våre barn og unge i Venezuela.

Den vilkårlige arrestasjonen av de over 142 barna og ungdommene er en del av et større mønster av mer enn 15 000 vilkårlige arrestasjoner som har funnet sted i Venezuela siden 2014. Per 07. oktober 2024 var det i følge NGO Foro Penal 70 mindreårige i alderen 14 til 17 år fortsatt urettmessig fengslet, noe som utgjør et tydelig eksempel på forbrytelser mot menneskeheten begått av venezuelanske statlige tjenestemenn i sammenheng med protestene i landet. Det er klart at disse handlingene utgjør et systematisk og omfattende angrep på venezuelanske borgere.

Når det gjelder gjeldende internasjonal lovgivning, er det åpenbart at de vilkårlige arrestasjonene og fengslingsforholdene for barn og ungdom bryter med flere internasjonale menneskerettighetsavtaler. For det første bryter det med FNs barnekonvensjon, særlig artiklene 37 og 40, som uttrykkelig forbyr
at "ingen barn skal utsettes for tortur eller annen grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff." I tillegg til den ulovlige frihetsberøvelsen av barn og ungdom, understrekes det at de skal behandles med respekt og verdighet til enhver tid. Videre beskytter Den internasjonale konvensjonen om sivile og politiske rettigheter alle personer, inkludert mindreårige, mot vilkårlig arrestasjon i artikkel 9, noe som ytterligere forverrer alvoret i de rapporterte forholdene.

Generalsekretæren i Organisasjonen av amerikanske stater, Luis Almagro, har uttalt at bortføring og tortur av mindreårige utgjør forbrytelser mot menneskeheten. I en uttalelse refererte han til "skremmende" lydopptak fra interneringssentre hvor "mindreårige blir torturert med elektriske støt, slag, mangel på mat og til og med seksuelle overgrep." Dessuten blir disse barna fengslet urettmessig uten rett til forsvar og torturert på umenneskelige måter, inkludert "elektriske støt på brystvortene, trekking av tenner og slag," som til og med har blitt rapportert, til tross for frykt for represalier fra familiene.

Videre er det dokumentert flere konkrete saker som illustrerer den forferdelige situasjonen barna lever i. For eksempel ble "Jose", som ble arrestert fordi han satt bakpå en motorsykkel uten papirer, fratatt medisinsk hjelp selv om han lider av kramper. Da moren hans besøkte ham, hadde han blåmerker og sa at han ikke forsto hva som skjedde, han klarte ikke å spise og gråt hver dag. Aliángel Rodríguez, 15 år gammel, ble arrestert under protestene, og moren hans fortalte at han hadde forsøkt å ta sitt eget liv i fengselet tre dager før hennes besøk, etter å ha sett en annen mindreårig bli dømt til ti års fengsel. Et annet alvorlig tilfelle er den 17 år gamle jenta Lauriannys Valentina Cedeño Farías, som ble arrestert i Carúpano, Sucre, den 14. august for å ha sendt en melding i protest mot regjeringen via WhatsApp. Hun er i en alvorlig helsetilstand etter å ha fått hjerneskade som følge av et nervøst sammenbrudd.

Vi forstår at FNs barnefond (UNICEF) har som hovedmål å fremme respekten for og garantien av barns og ungdoms rettigheter. Likevel mener vi det er alarmerende at UNICEF ikke har tatt en tydelig stilling eller iverksatt nødvendige tiltak angående de vilkårlige arrestasjonene av mindreårige i Venezuela, samt de umenneskelige og nedverdigende forholdene de har vært utsatt for de siste tre månedene.

Vi retter en global appell til UNICEF, som forsvarere av barn og ungdom over hele verden, om å bruke sin innflytelse til å forsvare rettighetene til de 70 venezuelanske barna og ungdommene som er rammet. De, som alle andre barn, fortjener å vokse opp i et miljø preget av frihet, respekt og muligheter, i stedet for å bli utsatt for frykt, undertrykkelse og tortur.

På bakgrunn av dette anmoder vi høflig om at UNICEF tar følgende tiltak:

● Sikre umiddelbar løslatelse av barn og ungdom som er vilkårlig arrestert og plassert under forhold som krenker deres menneskerettigheter.

● At et team fra UNICEF i Venezuela får tilgang til interneringssentrene for å uavhengig og direkte vurdere den fysiske og psykiske tilstanden til barna og ungdommene. Det er viktig at deres helsetilstand, både fysisk og psykisk, blir evaluert grundig.

● Det er avgjørende at disse barna og ungdommene får tilgang til adekvat medisinsk og psykologisk behandling. På grunn av den åpenbare forverringen av deres fysiske og emosjonelle velvære, må det gjennomføres omfattende vurderinger for å bestemme den traumatiske påvirkningen disse vilkårlige arrestasjonene har hatt på deres helse. Det må også implementeres tiltak som gir dem spesialisert støtte, ikke bare innen helse, men også for deres emosjonelle rehabilitering. Tilgang til slike tjenester er nødvendig for å sikre deres bedring og fulle reintegrering i samfunnet, samtidig som deres grunnleggende rettigheter ivaretas.

Det er på tide å handle for å bevare livene til disse ungdommene i Venezuela, som nå har vært urettmessig fengslet i nesten tre måneder. Vi stoler på at UNICEF kan og bør være et håpets fyrtårn midt i denne vanskeligheten. Venezuelanske mødre og familier setter sin lit til deres støtte for å sikre at deres barn gjenvinner sin frihet og får muligheten til å drømme om en bedre fremtid.

Siden den nåværende situasjonen setter barnas liv, helse og verdighet i alvorlig fare, oppfordrer vi UNICEF til å handle raskt for å forhindre disse overgrepene og beskytte deres grunnleggende rettigheter. Vi takker på forhånd for deres oppmerksomhet til denne alvorlige situasjonen og deres urokkelige engasjement for barns rettigheter, spesielt i disse vanskelige tider for Venezuela.

Med vennlig hilsen,

Frihet og demokrati for folket i Venezuela (FDFV)    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Frihet og demokrati for folket i Venezuela (FDFV) vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: